Jak institucionalizovat asistenta pedagoga dobře? Hrozí vyčleňování zranitelných žáků, varuje spolek

Palčivému tématu institucionalizace asistentů pedagoga, které v současnosti rezonuje školskou veřejností, se věnoval kulatý stůl organizace SKAV a EDUin, jejž se účastnila také organizace Spolu, z.s., zabývající se začleňováním dětí s potřebou vzdělávací podpory ve školách, zástupci MŠMT, Asociace pracovníků SPC, neziskové organizace Society for All, Kanceláře veřejného ochránce práv, Učitelské platformy či zřizovatelů a ředitelů škol.

Asistenti pedagoga nemají podle nového návrhu na změnu školského zákona být podpůrným opatřením v běžných ZŠ a školních družinách, nově mají být financováni jako plošné opatření přímo v rozpočtech škol. „Plošné opatření však z podstaty věci nemůže nahradit opatření individuální, které je adresné a přesné. Na asistenta pedagoga jako plošné opatření, který by měl pokrývat i individuální potřeby dětí, proto bude potřeba ve výsledku i více peněz. Stát tedy rozhodně neušetří,“ uvedla za Spolu, z. s., Veronika Doležilová.

Zástupci MŠMT na kulatém stole připustili, že navržené parametry v rámci plánované institucionalizace asistentů pedagoga na běžných základních školách a školních družinách je zapotřebí ještě přepočítat. Školy také zdůrazňují, že je třeba i nadále poskytovat asistenta pedagoga jako individuální podporu pro konkrétní děti. „Institucionalizace asistenta pedagoga je krok správným směrem. Pojďme ho ale nejdříve ze všeho ukotvit pro ty děti, které ho skutečně potřebují,“ řekl ředitel ZŠ Vejprty Tomáš Kluc.

Spolu také uvedlo, že omezení asistenta pedagoga, které známe už ze speciálního školství, způsobuje řadu problémů. „Toto omezení nejenže zhoršuje jejich vzdělávání, ale je také v rozporu se školským a antidiskriminačním zákonem. Individuální úprava má být závislá na potřebách každého dítěte v jeho škole bez ohledu na to, zda jde o tzv. školu běžnou, nebo speciální. Smyslem podpůrných opatření je zajistit podporu všem dětem, které ji potřebují, a to bez ohledu na typ školy, ve které jsou vzdělávány,“ uvedl spolek v tiskové zprávě. Podle něj hrozí, že zranitelní žáci budou z běžných škol vyčleňováni a učitelům to značně ztíží práci.

„Podporujeme zavedení asistenta pedagoga jako nedílnou součást škol. Je ale bezpodmínečně nutné současně zachovat asistenta pedagoga i v podobě individuální podpory. V případě běžných základních škol a školních družin je zapotřebí, aby asistent pedagoga jako plošné a individuální opatření fungovala souběžně,” dodala Doležilová.